Chcą rewitalizacji fragmentu linii 104
O remoncie historycznej trasy mówi się od dawna. Na razie PKP PLK podpisały umowy z firmami na odcinki Nowy Sącz – Klęczany oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Na tym drugim odcinku prace w terenie już się rozpoczęły. Miłośnicy kolei z Małopolski wystosowali apel do spółki, ministerstwa infrastruktury, Marszałka Województwa Małopolskiego i Wojewody Małopolskiego o podjęcie prac dotyczących rewitalizacji historycznej części linii kolejowej 104 na odcinku Kasina Wielka – Tymbark, który wyłączony jest z projektu inwestycji. Ich zdaniem na wspomnianym odcinku znajdują się historyczne obiekty kolejowe, istniejące od początku istnienia linii kolejowej 104, czyli od 1884 roku. Chodzi o obiekty kolejowej infrastruktury technicznej, budynki stacji kolejowej w Kasinie Wielkiej i Dobrej, mosty, w tym najwyższy most kolejowy w Dobrej. Pod apelem podpisało się 700 osób. To uczestnicy Pikniku Kolejowego, który w czerwcu odbył się w Kasinie Wielkiej, ale też przedstawiciele Lokomotywa Koalicja Kolei Galicyjskiej oraz Forum Gmin Beskidu Wyspowego.
Myśląc o przyszłości nowoczesnej kolei w Polsce, warto zadbać o tradycje polskich kolejarzy i inżynierów kolejnictwa! Niepodjęcie działań rewitalizacyjnych spowoduje nieodwracalne szkody i zniszczenie tej części linii kolejowej, która mogłaby być wspólnie z istniejącym Skansenem Taboru Kolejowego w Chabówce wielką atrakcją turystyczną nie tylko Małopolski, ale również Polski i Europy – czytamy w liście przesłanym do naszej redakcji.
Szybciej dojedziemy pociągiem z Nowego Sącza i Zakopanego do Krakowa
Tu warto dodać, że planowana przebudowa obecnej linii kolejowej Nowy Sącz – Chabówka i budowa odgałęzienia do Podłęża ma znacznie skrócić dojazd pociągiem z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza. Po wybudowaniu trasy podróż na trasie Kraków – Zakopane potrwa mniej niż dwie godziny a na trasie Kraków – Nowy Sącz mniej niż godzinę. W trakcie remontu oprócz torów przebudowane mają zostać również stacje, przystanki, mosty, czy urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na trasie pojawią się nowe perony – między innymi w Rabce Zaryte. Przebudowy doczeka się też stacja w Marcinkowicach oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Plan zakłada wybudowanie blisko 60-kilometrowej linii kolejowej ze Szczyżyca do Podłęża pod Niepołomicami, która w Mszanie Dolnej i Tymbarku połączy się z linią Chabówka – Nowy Sącz. poniżej publikujemy apel dotyczący rewitalizacji części linii 104.
Apel do władz Województwa Małopolskiego,
Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych,
Ministerstwa Infrastruktury,
Wojewody Małopolskiego
Uważamy, że dawna Galicyjska Kolei Transwersalna:
- to jeden z najcenniejszych zabytków techniki w Polsce, która w tym roku wejdzie w 140-lecie swojego istnienia,
- może zostać atrakcją turystyczną na skalę polską i europejską,
- stać się może kołem zamachowym lokalnej gospodarki i przemysłu czasu wolnego,
- to ślad kolejarskiej cywilizacji technicznej, na którą składają się wciąż istniejące urządzenia techniczne, budynki mieszkalne i bytowe, zawodowy profesjonalizm i duma ludzi, którzy tworzyli kręgosłup gospodarki.
Odcinek Galicyjskiej Kolei Transwersalnej od Kasiny Wielkiej do Tymbarku :
- powinien zostać przejęty przez Województwo Małopolskie,
- odcinek ten wraz z wszystkimi urządzeniami technicznymi powinien znaleźć się pod ochroną konserwatorską.
Powinien powstać:
- zespół produktów turystycznych, którego osią byłaby linia kolejowa ze skansenem kolejowym, a integralną częścią dziesiątki istniejących już i zainspirowanych lokalnych przedsięwzięć turystycznych, które przyczynią się do rozwoju gospodarczego regionu,
- zespół muzealny dokumentujący dzieje Galicyjskiej Kolei Transwersalnej , osiągnięcia techniczne polskich kolejarzy i inżynierów kolejnictwa (Lux-torpedy i parowozu Pm 36).
-plan strategiczny rozwoju skansenu w Chabówce i gwarancja jej istnienia,
- wstępny scenariusz muzeum Galicyjskiej Kolei Transwersalnej w wybranej lokalizacji np. Dobrej.
Kasina Wielka 18 czerwca 2023 roku
Lokomotywa Koalicja Kolei Galicyjskiej
Forum Gmin Beskidu Wyspowego