Na odcinku pomiędzy Limanową, a Tymbarkiem powstaną nie tylko nowe tory, ale też nowe mosty, wiadukty i perony, a także tunel i estakada. Przebudowa ma kosztować ponad miliard złotych. Całość ma być gotowa do 2029 roku.
Przebudowana będzie istniejąca linia numer 104 na odcinku Tymbark — Limanowa, a także powstanie nowy fragment z Tymbarku w kierunku Szczrzyca. W sumie powstanie 14 kilometrów nowych torów wraz z siecią trakcyjną, 17 mostów i wiaduktów, a także tunel i estakada. Będą też nowe Nowe perony na stacji Tymbark i przystanku Koszary. Powstanie też 9 bezkolizyjnych skrzyżowań. Na przebudowanym odcinku pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się do 150 kilometrów na godzinę.
Budowa nowego połączenia kolejowego z Krakowa do Nowego Sącza, Limanowej i Zakopanego pozwoli na stabilny rozwój gospodarczy i społeczny całego regionu. Nadrabiamy wieloletnie zaległości w rozwoju infrastruktury kolejowej – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Polecany artykuł:
Jednym z ciekawszych obiektów będzie estakada kolejowa, którą pociągi wjeżdżać będą do Limanowej od strony Łososiny Górnej. Będzie to konstrukcję o długości przeszło 2 kilometrów i średniej wysokości 9 metrów. Natomiast pomiędzy Tymbarkiem a Koszarami zaplanowano tunel o długości niemal 2 kilometrów.
To trzecie postępowanie uruchomione w ostatnich tygodniach przez PLK SA dla tej inwestycji. W tym roku chcemy ogłosić również pozostałe postępowania przetargowe w ramach „Podłęża — Piekiełka”. Liczę na to, że wykonawcy dotrzymają harmonogramów i pociągi pojadą nowymi torami do Krakowa już za 5 lat. Dzięki nowemu przebiegowi linii kolejowej najszybsze pociągi dojadą z Limanowej do Nowego Sącza w około 20 minut, a po wybudowaniu całego połączenia „Podłeże — Piekiełko” dojazd z Limanowej do Krakowa zajmie około 40 minut – mówi Marcin Mochocki członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Od września trwają prace przy stacji Limanowa. Oprócz nowych torów, peronów i przejść podziemnych powstaje tam też szereg wiaduktów i ulic. Wykonawcy pracują również na innych odcinkach. Roboty trwają pomiędzy Limanową a Nowym Sączem oraz Chabówką a Rabką Zaryte. Ogłoszone są też przetargi na trzy inne odcinki tej linii. Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Kasina Wielka, Szczyrzyc – Tymbark i Podłęże — Gdów.
Nowa linia kolejowa, która Nowy Sącz i Podhale ma połączyć z Krakowem będzie składać się z przebudowanej 75 kilometrowej trasy Chabówka – Nowy Sącz i nowej 58 kilometrowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w około 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego będzie trwać około 90 minut.
Jeśli jesteście świadkami ciekawego wydarzenia w Waszej okolicy, piszcie do nas i ślijcie zdjęcia na [email protected]!