Kinga już pracuje! Wkrótce ruszy Jadwiga. Trwa budowa tunelu kolejowego koło Limanowej

i

Autor: Darek Ryś

region

Kinga już pracuje! Wkrótce ruszy Jadwiga. Trwa budowa tunelu kolejowego koło Limanowej

2025-05-29 15:56

Bez przeszkód i opóźnień idzie budowa najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Taki obiekt powstaje pomiędzy Męciną, a Mordarką w regionie limanowskim. Na razie trwa budowa mniejszego tunelu awaryjnego. Pierwsze efekty już widać.

Budowa tunelu pomiędzy Męciną, a Mordarką zaczęła się pod koniec marca. Od tego czasu jedna z maszyn, która pracuje w terenie wydrążyła już ponad 300 metrowy odcinek. W czerwcu do akcji wkroczy druga maszyna, której montaż właśnie trwa na placu budowy.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to już w przyszłym roku zarówno tunel kolejowy, jak ten ewakuacyjny połączą stację w Męcinie z przystankiem w Mordarce.  Dzięki temu znacząco skróci się przejazd pociągiem z Limanowej w kierunku Nowego Sącza.

Mówią Norbert Borowiec i Piotr Grawicz ze spółki PKP PLK.

Kinga, która jest przeszło 600 tonową tarczą TBM, rozpoczęła drążenie tunelu ewakuacyjnego w ostatni dzień marca. Do dziś maszyna wybudowała niemal 300 metrów podziemnej budowli.  Prace trwają w tym miejscu bez przerw. Docelowo tarcza ma pokonywać ponad 10 metrów górotworu na dobę, przy jednoczesnym montażu ścian i usuwaniu wydobytego urobku. Pozwoli to na wydrążenie niemal 4 kilometrów tunelu w około 10 miesięcy.

Quiz PRL. Symbole luksusu. Komplet punktów, tylko dla tych, którzy żyli za komuny
Pytanie 1 z 13
Jak nazywał się najbardziej ekskluzywny sklep w PRL-u?

Tuż obok tunelu ewakuacyjnego drążony będzie tunel dla pociągów. Wykona go Jadwiga, większa siostra Kingi. Obecnie tarcza TBM jest składana i przygotowywana do pracy, która rozpocznie się za kilka tygodni.

Tunel w rejonie Limanowej nie będzie jedynym,  który powstanie w ramach nowej sieci kolejowej na południu Polski. W sumie na wszystkich odcinkach zaplanowano aż 20 tuneli o łącznej długości niemal 21 kilometrów.

Nowy Sącz Radio ESKA Google News

Nowy tunel w okolicach Limanowej będzie częścią większego połączenia, które powstaje w Małopolsce. Projekt pod hasłem „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 kilometrów trasy Chabówka–Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, która połączy Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Kiedy całość będzie gotowa najszybsze pociągi trasę Kraków – Nowy Sącz przejadą w około 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie około 90 minut.

Jeśli jesteście świadkami ciekawego wydarzenia w Waszej okolicy, piszcie do nas i ślijcie zdjęcia na [email protected]!