Osuwisko w Kasinie Wielkiej
96 około dwudziestometrowych zbrojonych pali znalazło się w ziemi. To na miejscu osuwiska, które zniszczyło krajową 28-kę w Kasinie Wielkiej. Podziemna konstrukcja znalazła się na około stumetrowym odcinku drogi. Na tych palach w ciągu najbliższego miesiąca powstanie specjalna żelbetowa kratownica, która połączy wszystkie pale.
Do jej budowy zużyjemy ok. 260 metrów sześciennych betonu. 96 pali wierciliśmy w trzech rzędach, w każdym po 32 pale. Dwa rzędy zostaną połączone belką grubości 0,5 m, belka łącząca trzeci rząd będzie miała 1 m. Długość każdej belki to 94 m, będą one ze sobą połączone poprzecznie – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Polecany artykuł:
Jest to kolejny etap prac, jakie odbywają się na osuwisku. Wcześniej drogowcy wzmocnili teren, ściągnęli starą nawierzchnię jezdni i warstwę ziemi o grubości około 2 metrów. Następnie wbili pionowo w grunt wzdłuż północnej krawędzi osuwiska 25 gwoździ o długości 16 m i średnicy 3,2 cm, po czym połączyli je zbrojeniem i zabetonowali. W tak powstałą ścianę, we wcześniej przygotowanych miejscach, wbili pod kątem 45 stopni kolejne 24 gwoździe o maksymalnej długości 22 m. Dzięki temu zbudowali konstrukcję, która stabilizuje teren osuwiska i pozwoliła bezpiecznie wykonać palowanie gruntu.
Kiedy otwarcie drogi krajowej nr 28?
Kiedy żelbetowy ruszt będzie gotowy, drogowcy przystąpią do odbudowy na nim zniszczonej przez osuwisko drogi. Dodatkowo skarpa zostanie na odcinku ok. 120 m zabezpieczona koszami gabionowymi. To metalowe, sześcienne kosze z siatki wypełnione kamieniami, które stabilizują teren. Powstanie też odwodnienie, które odprowadzi wody gruntowe do przepustu pod drogą. Pierwsze samochody przejadą tam we wrześniu.