Obiekt kosztował prawie miliard złotych i był budowany przez 6 lat. Samo drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 roku. Prace były prowadzone 24 godziny na dobę i przez 7 dni w tygodniu.
Ekipy budowlane drążące tunel jednocześnie z obu stron od północy i południa spotkały się wewnątrz masywu Lubonia Małego 23 października 2019 roku. Po 2 latach i 5 miesiącach pracy drogowcy przebili pierwszą nawę tunelu w kierunku Rabki-Zdroju, a pół roku później drugą nawę tunelu w kierunku Krakowa.
Każda z dwóch nitek tunelu ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu. Od 12 listopada ubiegłego roku do 11 listopada 2023 roku przejechało nim dokładnie 7 640 329 pojazdów. To średnio prawie 21 tysięcy pojazdów dziennie.
W tunelu jest zamontowany odcinkowy pomiar prędkości i 170 kamer. Sprzęt liczy również wszystkie pojazdy przejeżdżające przez tunel. Na osiem milionów pojazdów, które przejechały przez tunel, zanotowano nieco ponad 28 tysięcy przekroczeń dozwolonej prędkości.
Za bezpieczeństwo w tunelu odpowiadają ludzie, ale też nowoczesne urządzenia. Łączność alarmową i system ostrzegania pożarowego zapewnia 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 240 sztuk czujników dymu oraz cztery czujniki liniowe ciepła. Wyposażenie uzupełnia w sumie 178 głośników przez które można podawać ostrzeżenia i polecenia w przypadku sytuacji alarmowych.
Jeśli jesteście świadkami ciekawego wydarzenia w Waszej okolicy, piszcie do nas i ślijcie zdjęcia na [email protected]!