Rusza remont drogi krajową numer 28 w regionie limanowskim

i

Autor: GDDKiA o Kraków Rusza remont drogi krajową numer 28 w regionie limanowskim

region

Fachowcy już pracują w terenie. Rusza remont drogi krajowej w Kasinie Wielkiej

2024-02-29 12:04

Rusza remont drogi krajowej numer 28 w regionie limanowskim. Chodzi o odcinek w Kasinie Wielkiej, który uszkodziło duże osuwisko. Firma, która wygrała przetarg właśnie przejęła plac budowy. Prace potrwają do jesieni.

Na początek osuwisko w Kasinie Wielkiej na drodze krajowej numer 28 będzie zabezpieczone i ustabilizowane. Później zacznie się odbudowa samej drogi. Prace będą podzielone na kilka etapów.

Na początku usuniemy z terenu drogi ziemię do głębokości około 2 metrów. Następnie musimy wzmocnić teren, żeby mógł tam wjechać ciężki sprzęt. Podłoże zostanie wzmocnione metodą gwoździowania. W grunt zostanie wbitych około 50 gwoździ. Ich zadaniem jest wstępna stabilizacja stoku,  pozwalająca na przeprowadzenie właściwego zakresu prac - mówi Kacper Michna z GDDKiA w Krakowie.

Mówi Kacper Michna z GDDKiA w Krakowie

W drugim etapie prac w grunt pod przyszłą drogą zostanie wbitych w trzech rzędach łącznie około 100 pali o średnicy 80 centymetrów i długości 20 metrów. To właśnie na tych palach,  a nie  jak dotąd, na gruncie będzie opierać się naprawiona droga.

W dużym uproszczeniu można więc powiedzieć, że w Kasinie Wielkiej powstanie niemal 100 metrowa  „estakada”, której podpory będą przysypane ziemią, a widoczna będzie tylko sama jezdnia - wyjaśnia Kacper Michna.

Dodatkowo skarpa na odcinku około 120 metrów będzie zabezpieczona koszami gabionowymi. Powstanie też odwodnienie, które będzie odprowadzać wody gruntowe do przepustu pod drogą.

Quiz. Podajemy walutę, ty wymieniasz kraj. Tylko ekspert zdobędzie 10/10 [QUIZ]

Pytanie 1 z 10
W którym z tych państw zapłacimy używając koron?

Pęknięcia na drodze krajowej numer 28 w Kasinie Wielkiej pojawiły się pod koniec maja 2023 roku. Początkowo miały od 10 do 20 centymetrów szerokości i do 15 metrów długości. Przez kilka dni samochody były puszczane tam wahadłowo, ale ostatecznie drogę zamknięto, bo szczeliny cały czas się powiększały.

W czerwcu ubiegłego roku przeprowadzono wstępną ekspertyzę geotechniczną, a w lipcu szczegółowe badania geotechniczne osuwiska. W ramach prac wykonano 14 odwiertów o łącznej długości 275 metrów. Najgłębsze odwierty miały 20 metrów.

W listopadzie GDDKiA dostała szczegółowy raport, opisujący zakres osuwiska. Sięga ono około 12 metrów poniżej jezdni. Jego długość to około 90 metrów. 

Jeśli jesteście świadkami ciekawego wydarzenia w Waszej okolicy, piszcie do nas i ślijcie zdjęcia na [email protected]!