Na początek osuwisko w Kasinie Wielkiej na drodze krajowej numer 28 będzie zabezpieczone i ustabilizowane. Później zacznie się odbudowa samej drogi. Prace będą podzielone na kilka etapów.
Na początku usuniemy z terenu drogi ziemię do głębokości około 2 metrów. Następnie musimy wzmocnić teren, żeby mógł tam wjechać ciężki sprzęt. Podłoże zostanie wzmocnione metodą gwoździowania. W grunt zostanie wbitych około 50 gwoździ. Ich zadaniem jest wstępna stabilizacja stoku, pozwalająca na przeprowadzenie właściwego zakresu prac - mówi Kacper Michna z GDDKiA w Krakowie.
W drugim etapie prac w grunt pod przyszłą drogą zostanie wbitych w trzech rzędach łącznie około 100 pali o średnicy 80 centymetrów i długości 20 metrów. To właśnie na tych palach, a nie jak dotąd, na gruncie będzie opierać się naprawiona droga.
W dużym uproszczeniu można więc powiedzieć, że w Kasinie Wielkiej powstanie niemal 100 metrowa „estakada”, której podpory będą przysypane ziemią, a widoczna będzie tylko sama jezdnia - wyjaśnia Kacper Michna.
Polecany artykuł:
Dodatkowo skarpa na odcinku około 120 metrów będzie zabezpieczona koszami gabionowymi. Powstanie też odwodnienie, które będzie odprowadzać wody gruntowe do przepustu pod drogą.
Pęknięcia na drodze krajowej numer 28 w Kasinie Wielkiej pojawiły się pod koniec maja 2023 roku. Początkowo miały od 10 do 20 centymetrów szerokości i do 15 metrów długości. Przez kilka dni samochody były puszczane tam wahadłowo, ale ostatecznie drogę zamknięto, bo szczeliny cały czas się powiększały.
W czerwcu ubiegłego roku przeprowadzono wstępną ekspertyzę geotechniczną, a w lipcu szczegółowe badania geotechniczne osuwiska. W ramach prac wykonano 14 odwiertów o łącznej długości 275 metrów. Najgłębsze odwierty miały 20 metrów.
W listopadzie GDDKiA dostała szczegółowy raport, opisujący zakres osuwiska. Sięga ono około 12 metrów poniżej jezdni. Jego długość to około 90 metrów.
Jeśli jesteście świadkami ciekawego wydarzenia w Waszej okolicy, piszcie do nas i ślijcie zdjęcia na [email protected]!