Drążenie tunelu głównego zaczęło się w tym tygodniu. Zajmuje się tym maszyna o imieniu Jadwiga. To ogromna tarcza, która waży przeszło 2,5 tysiąca ton i ma 90 metrów długości. Maszyna ma do wykonania 3750 metrów podziemnej trasy.
Tarcza przy pomocy obrotowego czoła, wyposażonego w stalowe zęby, równocześnie wybiera ziemię i montuje betonowe ściany tunelu. Na zapleczu ciężkie maszyny i wspomagająca je kolejka przemysłowa usuwają wydobyty urobek, a w przeciwnym kierunku transportują betonowe fragmenty ścian tunelu, które powstają w zlokalizowanej po sąsiedzku hali prefabrykacji. Całą operację zaplanowano na około 10 miesięcy.
Od końca marca na miejscu pracuje też inna, mniejsza maszyna o imieniu Kinga. Ta maszyna buduje tunel ewakuacyjny. Do tej pory Kinga wydrążyła już ponad 400 metrów podziemnej trasy. Tunel, który powstaje pomiędzy Nowym Sączem, a Limanową będzie miał niemal 4 kilometry długości. Dzięki temu znacznie skróci się czas przejazdu pociągiem pomiędzy tymi właśnie miastami.
Polecany artykuł:
Nowy tunel w okolicach Limanowej będzie częścią większego połączenia, które powstaje w Małopolsce pod nazwą Podłęże – Piekiełko. Dziś prace budowlane trwają na kilku Fragmentach linii kolejowej Nowy Sącz – Chabówka. Między innymi w Nowym Sączu, w okolicach Marcinkowic, Klęczan, Limanowej oraz na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte. Część tych prac zakończy się jeszcze w tym roku.
Tunel w okolicach Limanowej to nie jedyna tego typu budowla. Na wszystkich planowanych odcinkach powstanie aż 20 tuneli. 16 z nich będzie przeznaczonych dla pociągów, pozostałe 4 będą tunelami ewakuacyjnymi.

Kiedy cała sieć będzie gotowa najszybsze pociągi trasę Kraków – Nowy Sącz przejadą w około 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie około 90 minut.
Jeśli jesteście świadkami ciekawego wydarzenia w Waszej okolicy, piszcie do nas i ślijcie zdjęcia na [email protected]!