Służby ratunkowe pojawiły się w tunelu na Zakopiance.  Co się tam wydarzyło

i

Autor: GDDKiA oddział Kraków

region

Służby ratunkowe pojawiły się w tunelu na Zakopiance. Co się tam wydarzyło?

2025-05-08 13:55

Kilka ciężarówek i osobówka zderzyły się w tunelu pod Luboniem Małym. Ruch zablokowano. Akcję ratunkową utrudniał pożar oraz niebezpieczny amoniak, który wyciekł z jednego z uszkodzonych pojazdów. Mimo, że wyglądało groźnie to na szczęście były to tylko ćwiczenia służb ratunkowych.

Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej oraz rozporządzeniami ministerialnymi, tego typu ćwiczenia muszą być organizowane co roku. Z jednej strony pozwalają przećwiczyć skomplikowane akcje ratownicze, a z drugiej sprawdzają procedury postępowania w takich sytuacjach.

Dzięki ćwiczeniom udało się sprawdzić systemy powiadamiania o zdarzeniach, sprawdzić procedury i współdziałanie służb, przeprowadzić ewakuację z tunelu w warunkach pożaru i zagrożenia nieznaną substancją chemiczną.  Ćwiczenia pozwoliły też sprawdzić takie elementy jak organizowanie punktów doraźnej pomocy medycznej, organizowanie objazdów alternatywnych, zapewnienie pomocy psychologicznej poszkodowanym czy wspólne informowanie wraz z dziennikarzami o wypadku i jego skutkach - mówi Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA

W ćwiczeniach w tunelu pod Luboniem Małym na Zakopiance brali udział strażacy, ratownicy medyczni, a także służby wojewody małopolskiego oraz pracownicy z Centrum Zarządzania Tunelem.

Oddany do użytku w listopadzie 2022 roku tunel pod Luboniem Małym jest całodobowo monitorowany. Na bieżąco kontrolowane jest natężenie ruchu oraz wszystkie nietypowe sytuacje na drodze.  Specjalne czujniki mierzą poziom gazów, przejrzystość i temperaturę powietrza oraz prędkość wiatru.  Na terenie całego obiektu jest wzmocniony sygnał komórkowy.  Ponadto komunikaty bezpieczeństwa od dyspozytora, kierowca usłyszy w swoim samochodowym radiu.

Quiz. O jaki europejski kraj chodzi?
Pytanie 1 z 10
Akropol:

Każda nitka tunelu ma dwa pasy ruchu po 3,5 metra każdy oraz trzymetrowy pas awaryjny. Wzdłuż każdej ściany tunelu znajdują się drogi ewakuacyjne o szerokości. Tunel ma także 11 przejść ewakuacyjnych. Jednocześnie co około 100 metrów znajdują się nisze alarmowe i hydrantowe, wyposażone w podstawowy sprzęt gaśniczy oraz szklane koce. 

Nowy Sącz Radio ESKA Google News

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój, której częścią jest tunel pod Luboniem Małym kosztowała ponad 2 miliardy złotych. Ponad miliard do budowy dołożyła Unia Europejska.

Jeśli jesteście świadkami ciekawego wydarzenia w Waszej okolicy, piszcie do nas i ślijcie zdjęcia na [email protected]!