Zwycięzca ogłoszonego przetargu będzie miał czas na wykonanie inwestycji do połowy 2029 roku. Po zakończeniu prac powstanie dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa, po której pociągi pasażerskie będą mogły się poruszać z prędkością 160 kilometrów na godzinę. Na odcinku Podłęże – Gdów zaprojektowano 34 mosty i wiadukty kolejowe. Dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego powstaną 33 skrzyżowania bezkolizyjne. Nowy odcinek będzie włączał się w istniejącą magistralę kolejową Kraków – Rzeszów.
Polecany artykuł:
Budowa nowej linii kolejowej będzie kosztować ponad 2 miliardy złotych. Kiedy wszystko będzie już gotowe pociągi aglomeracyjne z Krakowa do Gdowa dojadą w mniej niż 30 minut. Wcześniej podobny przetarg ogłoszono także dla odcinka pomiędzy Szczyrzycem, a Tymbarkiem, który będzie częścią nowej trasy w kierunku Krakowa. Kolejne przetargi dla tego projektu są przygotowywane.
Nowa siec kolejowa w kierunku Krakowa będzie się składać z dwóch odcinków. Będzie to przebudowana trasa Nowy Sącz – Chabówka o długości 75 kilometrów oraz zupełnie nowy odcinek, który połączy Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Ten fragment będzie miał około 58 kilometrów.
Nową trasą pomiędzy Krakowem, a Nowym Sączem i Zakopanem pojedziemy za pięć lat – mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Dziś prace budowlane trwają w kilku miejscach na odcinku Nowy Sącz – Chabówka. Między innymi w samym Nowym Sączu, Marcinkowicach, Męcinie czy w okolicach Limanowej, a także na odcinku Chabówka - Rabka Zaryte. Wykonawcy budują tam nowe mosty, wiadukty, stacje i przystanki. W okolicach Limanowej trwają przygotowania do drążenia najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, który skróci podróże pociągiem do Nowego Sącza.
Kiedy nowa linia kolejowa będzie gotowa to najszybsze pociągi trasę Kraków – Nowy Sącz pokonają w około 60 minut. Natomiast przejazd z Krakowa do Zakopanego ma trwać do 90 minut.
Jeśli jesteście świadkami ciekawego wydarzenia w Waszej okolicy, piszcie do nas i ślijcie zdjęcia na [email protected]!