W południowej części województwa małopolskiego taki sprzęt nie tylko czeka w gotowości, ale już pracuje, bo wielu miejscach śnieg już się pojawił. W najbliższych dniach takich wyjazdów może być jeszcze więcej.
Dysponujemy ponad 35 tysiącami ton soli zgromadzonej w 31 magazynach, mamy 160 pługów i pługosolarek. Za zimowe utrzymanie dróg odpowiedzialny jest cały sztab ludzi, którzy planują, przygotowują i koordynują odśnieżanie małopolskich tras. Kierowcy widzą przede wszystkim pługi i pługosolarki, które są kluczowymi, ale nie jedynymi ogniwami całego procesu. Za sprawne funkcjonowanie akcji „Zima” odpowiada w dużej mierze dobrze przygotowane zaplecze - mówi Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA
Jak wyjaśnia Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKIA, drogowcy o kolejnej zimie zaczynają myśleć już na wiosnę. To wtedy zaczyna się odbudowa zapasów soli, wykorzystanych podczas zakończonego sezonu. Latem szkoleni są kierowcy pługów, solarek i piaskarek. Sprawdzany jest też sprzęt oraz ustalany jest plan prac wspólnie z sąsiednimi oddziałami GDDKiA w Katowicach, Kielcach i Rzeszowie. Końcem września wszystko jest gotowe do kolejnej zimę.
Mamy 31 magazynów, w których już na początku sezonu zgromadziliśmy 31 tysięcy ton soli. Dziś jest jej już o ponad 4 tysiące ton więcej. To wystarczy na „średnią” zimę z pewną rezerwą, ale cały czas uzupełniamy nasz zapas. Łączna pojemność naszych magazynów to 41 tysięcy ton - dodaje Kacper Michna.
Polecany artykuł:
Krakowski oddział GDDKiA utrzymuje 968 kilometrów dróg w Małopolsce. Do odśnieżania dróg używane są przede wszystkim pługosolarki i pługi. Jedna pługosolarka przewozi od 4,5 do 9 ton soli. W przypadku autostrady A4, której jezdnia ma 10,5 metra szerokości, na każdy kilometr drogi zużywa się ponad 300 kilogramów tego środka. Jedna pługosolarka zwykle wykorzystuje cały ładunek na trasę od Tarnowa do Brzeska.
W tym sezonie zimowym krakowski oddział GDDkiA ma do dyspozycji 149 pługosolarek, 7 pługów wirnikowych, 6 pługów, 37 ładowarek i 50 małych pługów do odśnieżania chodników. Standardowy pług odśnieża pas szerokości 3 metrów, W dyspozycji krakowskiego oddziału jest też pług „autostradowy”, który obejmuje aż 7 metrów drogi.
Jeśli jesteście świadkami ciekawego wydarzenia w Waszej okolicy, piszcie do nas i ślijcie zdjęcia na [email protected]!