Gigantyczna tarcza wydrąży tunel w okolicy Klęczan
Maszyna dopłynęła do portu w Gdyni statkiem z Chin przed świętami Bożego Narodzenia. To jedna z dwóch tarcz, które będą pracować w naszym regionie i drążyć tunele dla nowej linii kolejowej Nowy Sącz – Chabówka. Przed załadunkiem i transportem przeprowadzono w fabryce w Chinach szczegółowe testy, podczas których sprawdzono zgodność parametrów maszyny z warunkami kontraktu oraz wymogami bezpieczeństwa. W testach uczestniczyli inżynierowie z Budimeksu, Gülermak, PKP PLK SA oraz Głównego Instytutu Górnictwa.
Maszyna TBM typu EPB o średnicy 4,8 metra i długości 170m, przypłynęła do Polski drogą morską z Changsha w Chinach. Jej transport obejmował 36 części, z których najcięższy element waży 87 ton, a sama głowica tnąca o średnicy 4,8 metra – 41 ton. Na miejscu budowy jeszcze w tym roku rozpocznie się jej montaż, aby rozpocząć prace wiosną 2025 roku. Maszyny drążące TBM, z których pierwsza właśnie do nas dotarła, pozwolą na wydrążenie tuneli o długości blisko 4 kilometrów w ciągu 10 miesięcy – wyjaśnia Robert Noremberger z firmy, która buduje nową linię kolejową w naszym regionie.
W najbliższych tygodniach maszyna ma być transportowana na miejsce prac. Nową linią kolejową na trasie Nowy Sącz – Chabówka pojedziemy za mniej więcej pięć lat.