Sądeckich policjantów o oszustwie powiadomił mieszkaniec powiatu nowosądeckiego, którego nastoletnia córka w jednym z serwisów ogłoszeniowych wystawiła na sprzedaż łóżko. Dziewczyna przez komunikator dostała wiadomość od osoby zainteresowanej ofertą.
Kupujący zaproponował, że zamówi kuriera i przesłał link, który miał ułatwić transakcję. Nieświadoma zagrożenia dziewczyna weszła na sfałszowaną stronę, wpisała tam między innymi login i hasło do swojego konta.
Chwilę później do nastolatki zadzwonił mężczyzna przedstawiający się jako pracownik portalu ogłoszeniowego, z którego korzystała. Przekonał, że kupujący wpłacił na jej konto za dużą sumę, dlatego musi mu zwrócić pieniądze, generując kod BLIK i akceptując transakcję. Zmanipulowana dziewczyna zrobiła to kilkukrotnie, ponieważ środki rzekomo nie trafiały do kupującego – mówi Aneta Izworska z policji w Nowym Sączu.
Niestety, kiedy kobieta zorientowała się, że została oszukana, przestępcy z jej konta wypłacili w bankomatach na terenie Warszawy oraz Poznania 10 tysięcy złotych. Przy tej okazji policja przypomina, że bezpieczeństwo w sieci zależy od nas samych.
Negocjacje prowadźmy w ramach serwisu i nie zgadzajmy się na przeniesienie rozmowy na e-mail, telefon czy zewnętrzny komunikator internetowy. Nie klikajmy też w żadne linki, które otrzymujemy w wiadomościach poza serwisem, za pomocą komunikatorów, SMS czy e-maili. Nie przekazujmy kodów BLIK ani nie zatwierdzaj odruchowo transakcji. Towar wysyłaj, gdy pieniądze wpłyną już na Twoje konto. Nie sugeruj się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty czy potwierdzeniem przelewu bankowego, ponieważ może być on sfałszowany - dodaje Aneta Izworska.
W przypadku, kiedy dojdzie do oszustwa lub jego usiłowania, zawsze powiadamiajmy o tym Policję. Wystarczy zadzwonić na numer alarmowy 112.
Jeśli jesteście świadkami ciekawego wydarzenia w Waszej okolicy, piszcie do nas i ślijcie zdjęcia na [email protected]!