Kinga i Jadwiga cały czas w akcji! Drążą najdłuższy tunel kolejowy

2025-10-03 16:46

Trwa budowa najdłuższego, bo prawie 4 kilometrowego tunelu kolejowego w Polsce. Taki obiekt powstaje pomiędzy Męciną, a Mordarką w regionie limanowskim. Na miejscu pracują dwie specjalistyczne maszyny. Jedna drąży tunel awaryjny, a druga główny. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to całość będzie gotowa za niecały rok.

Kinga i Jadwiga cały czas w akcji! Drążą najdłuższy tunel kolejowy

i

Autor: PKP PLK/ Facebook

Jadwiga i Kinga, bo tak nazywają się wspomniane maszyny bez przerwy w terenie pracują już od kilku miesięcy. Dzięki nim powstaną dwa tunele, które skrócą podróż koleją nie tylko z Nowego Sącza do Limanowej, ale też do Krakowa czy na Podhale.

Dziś tunel ewakuacyjny ma już ponad 1600 metrów. Buduje go tarcza Kinga. Maszyna o długości 170 metrów i wadze 900 ton jako pierwsza zaczęła pracę.  W sumie ma do wykonania 3750 metrów podziemnej budowli, która będzie ulokowana obok większego tunelu dla pociągów.  Główny tunel powstaje dzięki pracy Jadwigi, potężniejszej maszyny o wadze około 2,5 tysiąca ton.  Od czerwca tarcza Kinga wywierciła już niemal 600 metrów tunelu, ale ten dystans z każdym dniem się powiększa.

Ultrałatwy QUIZ nie tylko dla fanów boksu. Andrzej Gołota czy Tomasz Adamek? Jedno pytanie, dwie odpowiedzi
Pytanie 1 z 20
Za ciosy poniżej pasa w walce z Riddickiem Bowe'em zdyskwalifikowany został:

Nowy tunel w okolicach Limanowej będzie częścią większego połączenia, które powstaje w Małopolsce pod nazwą Podłęże – Piekiełko. Dziś prace budowlane trwają na kilku  Fragmentach linii kolejowej Nowy Sącz – Chabówka. Między innymi w Nowym Sączu, w okolicach Marcinkowic, Klęczan,  Limanowej oraz na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte.  Umowa na budowę linii kolejowej na odcinku Szczyrzyc – Tymbark ma być podpisana w poniedziałek, 6 października.

Nowy Sącz Radio ESKA Google News

Tunel w okolicach Limanowej to nie jedyna tego typu budowla.  Na wszystkich planowanych odcinkach powstanie aż 20 tuneli. 16 z nich będzie przeznaczonych dla pociągów, pozostałe 4 będą tunelami ewakuacyjnymi. 

Kiedy cała sieć będzie gotowa najszybsze pociągi trasę Kraków – Nowy Sącz przejadą w około 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie około 90 minut.  

Jeśli jesteście świadkami ciekawego wydarzenia w Waszej okolicy, piszcie do nas i ślijcie zdjęcia na [email protected]!