Tarcze TBM "Kinga" i "Jadwiga" drążą tunel kolejowy w Małopolsce
W Małopolsce trwa jedna z największych inwestycji kolejowych na południu kraju. Chodzi o remont i rozbudowę linii Nowy Sącz – Chabówka. Prace obejmują 75-kilometrowy odcinek. W planie jest także budowa nowej linii Podłęże – Piekiełko. Na trasie pomiędzy Klęczanami a Limanową powstanie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, liczący nieco ponad 4 kilometry. Do jego wydrążenia sprowadzono specjalistyczne tarcze TBM z Chin. Pierwsza z nich „Kinga” wydrążyła już ponad 1050 metrów tunelu ewakuacyjnego, a tarcza „Jadwiga” ponad 210 metrów tunelu głównego kolejowego. W połowie września budowlańcy planują ułożyć pierwszy odcinek toru od strony Klęczan.
Drążymy obecnie jeden z najdłuższych w Polsce tuneli kolejowych przy użyciu tarczy TBM. To przedsięwzięcie wymagające wielopłaszczyznowej koordynacji zespołów specjalistów i pracy zaawansowanego sprzętu. Efektem będzie nowoczesne, szybkie i bezpieczne połączenie kolejowe między Krakowem a Nowym Sączem, które znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu oraz wzmocni potencjał gospodarczy Małopolski – podkreśla Marcin Curkowicz, Zastępca Kierownika Kontraktu ds. technicznych w Budimex SA.
Polecany artykuł:
Nowa linia Podłęże – Piekiełko skróci czas podróży z Nowego Sącza do Krakowa
Codziennie w prace zaangażowanych jest ponad 600 osób. W ostatnim czasie wykonano dużo prac ziemnych, między innymi wykopy, nasypy, wzmocnienia podłoża, powstały przepusty drogowe i kolejowe. Po zakończeniu remontu linii Nowy Sącz – Chabówka i budowie nowej trasy z Piekiełka do Podłęża czas przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza skróci się do około 60 minut, a podróż z Krakowa do Zakopanego zajmie około 1,5 godziny.
